Najczęstsze problemy z odszkodowaniem

Podpisując polisę z towarzystwem ubezpieczeniowym chcemy być pewni, że w razie zaistnienia szkody otrzymamy należne nam odszkodowanie OC lub AC. Niestety, tak jest tylko w teorii, ponieważ praktyka pokazuje, że bardzo wielu klientów ma problemy z pozyskaniem należnej kwoty odszkodowania.

Kosztorys z błędami

Uczciwa suma odszkodowania OC nie ma być tylko łaską ubezpieczyciela czy jego dobrym gestem. To są pieniądze, które nam się pełnoprawnie należą. Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują jednak wiele wybiegów, aby nie zapłacić nam odpowiedniej kwoty. Szukają wszelkich możliwości, by tylko zaniżone odszkodowanie OC stało się naszym udziałem. Jedną z częstych praktyk jest kosztorys szkody pełen rażących błędów. Stało się już niemal zasadą, że wycena szkody odbywa się na podstawie zaniżonych stawek robocizny, a wymiana uszkodzonych części obejmuje tylko alternatywne podzespoły zamiast oryginalnych. Poszkodowany decydujący się na samodzielne poszukiwanie zakładu naprawczego i realizację odszkodowania w wariancie kosztorysowym zwykle spotyka się z uderzającą różnicą w cenach zarówno części, jak i kosztów pracy. Nierzadko więc dopłaca z własnej kieszeni. Nieuczciwą praktyką jest także zaniżanie wartości uszkodzonego pojazdu. Innym przykładem może być też uwzględnianie przez ubezpieczyciela rabatów, których w rzeczywistości żadne zakłady naprawcze nie honorują. W takich wypadkach odzyskanie zaniżonego odszkodowania staje się wręcz koniecznością poszkodowanego.

Pomijanie niektórych roszczeń

Częstą praktyką ubezpieczycieli jest także ignorowanie należnych poszkodowanemu roszczeń. Wiele słyszy się o sytuacjach odmowy wypłaty odszkodowania za rzeczy zniszczone w wypadku czy cenne przedmioty skradzione z auta. Dzieje się tak mimo polisy, jaka to początkowo uwzględnia. Zaniżanie odszkodowania ma miejsce także wówczas, kiedy ubezpieczyciel uznaje, że do części szkód doszło wcześniej. Doszukuje się zarysowań czy wgnieceń które rzekomo miały się pojawić jeszcze przed wypadkiem. Jest to rażące zaniżanie odszkodowania OC, które musi być surowo potępiane.

Co robić, kiedy ubezpieczyciel zaniża odszkodowanie?

Pojawia się coraz więcej firm i kancelarii prawnych, których specjalizacją jest dochodzenie odszkodowań. Zwykle potrafią one skutecznie odzyskać odszkodowanie, jakie nie zostało nam przyznane. Rozliczenie z taką firmą najczęściej jest bezgotówkowe. W ramach pokrycia kosztów usługi otrzymują określony procent uzyskanego wyrównania odszkodowania. Jest to więc bardzo wygodne rozwiązanie dla klientów. Dopłaty do zaniżonych odszkodowań mogą się odbywać nawet w formie gotówkowej. O wyrównanie zaniżonej kwoty odszkodowania można się też ubiegać na własną rękę. W tym celu należy zgłosić reklamację do wyższej instancji towarzystwa, jak np. dyrektora okręgu lub zarządu. Warto też napisać skargę do Rzecznika Ubezpieczonych, a nawet pokusić się o złożenie pozwu do sądu. Odzyskanie odszkodowań będzie trwać jednak znacznie dłużej, niż za pośrednictwem kancelarii prawnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *