Likwidacja szkody. Jaki wybrać wariant ???

Odszkodowania z OC sprawcy wypadku czy odszkodowania z AC stanowią zagadnienia, które powinien dokładnie zgłębić każdy kierowca. Wypadek komunikacyjny lub stłuczka to z pewnością sytuacje nieprzyjemne, ale mają miejsce, dlatego warto mieć świadomość, jak postępować po tak trudnym zdarzeniu i czego spodziewać się po naszej polisie ubezpieczeniowej.

Dostępne warianty

Likwidacja szkody komunikacyjnej może się odbywać w dwóch wariantach. Będzie to opcja bezgotówkowa, która niejako dokonuje się poza naszym udziałem. Rozliczenie następuje pomiędzy serwisem lub warsztatem samochodowym a ubezpieczycielem.

Drugim zaś rodzajem jest wariant kosztorysowy, który będzie polegał na bezpośrednim rozliczeniu osoby ubezpieczonej z towarzystwem ubezpieczeniowym. Na wskazane przez poszkodowanego konto bankowe wpływa wówczas gotówka, jaka w swym założeniu ma pokryć koszty naprawy pojazdu.

Likwidacja szkody z polisy sprawcy czy z własnego AC?

Na wybór wariantu naprawy z własnego autocasco decydujemy się zwykle w momencie podpisywania polisy ubezpieczeniowej. Warto mieć na uwadze, że w przypadku wariantu serwisowego (warsztatowego) polisa będzie droższa, aniżeli przy kryterium kosztorysowym. Pierwsza opcja może uwzględniać naprawę pojazdu w autoryzowanym serwisie z użyciem tylko oryginalnych części zamiennych. Jest to dobre rozwiązanie dla nowych samochodów, lecz w przypadku starszych aut może się okazać nieopłacane i bezzasadne. W sytuacji, gdy szkoda nie powstała z naszej winy, a zostanie nam przyznane odszkodowanie z OC sprawcy wypadku, wówczas o wybór wariantu naprawy będziemy poproszeni jeszcze przed zgłoszeniem szkody.

Który wariant wybrać?

Oba warianty naprawy mają swoje plusy i minusy. Podjęcie decyzji podczas podpisywania polisy powinien nam ułatwić stan pojazdu, jego rocznik i wartość. Im nowsze auto, tym koszty jego ewentualnej naprawy czy usunięcia szkody częściowej będą wyższe. Z pewnością będzie nam też zależeć na jakości wykonywanych prac naprawczych i możliwości wymiany części tylko na ich oryginalne odpowiedniki. Wariant serwisowy jest też nieco mniej problemowym rozwiązaniem. Rozliczenie odbywa się bowiem pomiędzy towarzystwem ubezpieczeniowym a warsztatem mechanicznym, który ma z nim podpisaną umowę o współpracy. Osoba poszkodowana zwykle otrzymuje auta zastępcze i nie martwi się wysokimi kosztami naprawy.

Wariant kosztorysowy zaś może obejmować zbyt niską wycenę szkody od tej, której zażąda od nas mechanik. Bywa, że pieniądze uzyskane od ubezpieczyciela nie są w stanie pokryć naprawy pojazdu.

Które rozwiązanie warto polecić?

Eksperci zajmujący się likwidacją szkód polecają wariant serwisowy dla samochodów nowych liczących do 6 lat, pozbawionych usterek i zarysowań. Likwidacja szkody w opcji kosztorysowej jest zaś popularna dla posiadaczy starszych modeli, ponieważ nie wpływa na wzrost kosztów polisy ubezpieczeniowej. Naprawy warsztatowe dla wysłużonych pojazdów są tańsze i nie wymagają wymiany na części oryginalne, co mogłoby nawet przekroczyć wartość samego pojazdu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *